SikkensVR.

Het merk SikkensVR van verfbedrijf AkzoNobel was toe aan een nieuwe internationale website en kwam daarvoor naar Digital Agency Studio Projectie. Gelukkig mocht het zo zijn dat mijn stageperiode bij Studio Projectie nét was begonnen.

Specs

5

Klant

AkzoNobel

5

Rol

Interaction Designer

5

Tool

Adobe XD

5

Projectdatum

2017

Het project

Het herontwerp van SikkensVR vond plaats aan het begin van mijn stageperiode bij Studio Projectie. Natuurlijk is het eindproduct ontstaan door de samenwerking van het team, maar toch kan ik zeggen dat ik de grondslag heb mogen leggen voor het nieuwe ontwerp, welke ik vanaf de schetsfase tot een klikbaar prototype heb ontwikkeld. Het daadwerkelijke bouwproces was niet voor mij weggelegd. Ik was op dat moment ook nog maar tweedejaars student, maar daarnaast is het programmeren van complexe websites niet voor mij weggelegd. Toch kon ik tijdens het bouwproces blijven ondersteunen: nadat ik mijn klikbare prototype heb afgeleverd aan de programmeurs, kon ik adviezen geven over animaties en interacties die later bijgebouwd werden.

Dat ik dit project heb mogen meemaken, is iets waar ik heel trots op ben. Niet alleen staat de website live in talloze internationale landen, maar heb ik mede hierdoor ook een werkplek mogen bemachtigen bij de leukste Digital Agency van Leiden.

Flexibility is the key

De website van SikkensVR is live in talloze landen, waardoor we te maken hadden met veel variabelen: soms waren er veel producten, soms juist weinig en de ene taal is beknopt, waar bijvoorbeeld de Chinese tekens kunnen zorgen voor lange regels tekst op de website. Al snel hadden we door: alles moet flexibel zijn. Hier ben ik dan ook voor gegaan tijdens het ontwerpen. Ik ben uiteindelijk gegaan voor een design met veel witruimte en schaalbare blokken. Dit resulteert in dat er zelfs voor Chinese tekens altijd ruimte is.

Deze ruimtes maakten het geheel wel groot, iets wat op mobiele apparaten soms wat minder handig is. Ook daarvoor ben ik met een oplossing gekomen, want in het digitale tijdperk van nu kunnen de smartphones niet achterblijven. Door een switch aan te bieden tussen een grid-weergave en een lijst-weergave blijft alles duidelijk op ieder scherm, wel zo handig!

Stylecapes

Om de stijl van de nieuwe website te pitchen bij de klant maak ik onwijs graag één of meerdere Stylescapes. Hiermee laat je de look and feel van het nieuwe brand alvast zien, maar kader je nog niets af. Wat vooral duidelijk moet worden voor de klant is de kleurstrategie, het type beeldmateriaal en verschillende design elementen die je kunt gebruiken op de website en op divers drukwerk. De klant kiest een favoriet, maar mag uiteraard ook mixen en matchen tot de optimale keuze er staat. Het grootste voordeel van deze methode is dat ik zeker weet dat ik met mijn klant op één lijn zit. Zo komen we minder snel voor verrassingen te staan tijdens het project. Bij SikkensVR was het meteen duidelijk en was er maar één Stylescape nodig om het doel te bereiken:

Mist jouw team dé Interaction Designer die dit soort websites kan ontwerpen?

Stuur me dan zeker eens een berichtje.