Delft Fringe Festival.

Dit project was voor mij echt weer terug naar m’n roots: interaction design en prototyping. Gezien de website van Delft Fringe Festival volledig maatwerk was heb ik een design afgeleverd in Adobe XD en hebben de programmeurs daar hun magische sausje overheen gegooid.

5

Klant

Delft Fringe Festival

5

Rol

Interaction Designer

5

Tool

Adobe XD

5

Projectdatum

2020

Het project

De website voor het Delft Fringe Festival werd volledig maatwerk en dus gemaakt op basis van pure code. Om de klant mee te nemen in het design proces heb ik me dus weer eens volledig kunnen uitleven op een prototype in Adobe XD. Het voordeel daaraan voor mij is dat ik me niet druk hoef te maken over de limitaties van bijvoorbeeld WordPress, maar dat ik naar hartelust kan designen wat de klant nodig heeft. De gekozen stijl is opvallend, uniek en kleurrijk en daardoor kon ik echt een tof design maken. Vooral de kleine details zoals animaties maken het geheel speciaal.

Samenwerking

Met alleen een prototype van de website ben je er natuurlijk nog niet. Na goedkeuring van de klant heb ik heb prototype overgedragen aan het team van programmeurs. Ik heb gezorgd dat ik nauw betrokken bleef bij het proces om bij te sturen en mee te denken bij lastige kwesties of nieuwe features. Ik denk dat het in mijn geval een voordeel is dat ik de basis HTML, CSS en JavaScript een beetje ken, waardoor ik al met designen weet waar bepaalde dingen aan moeten voldoen. Verder is die kennis ook ideaal gebleken bij de overdracht en samenwerking met het programmeurs team. Het voelt dan alsof ik echt een goede vertaalslag kan bieden van het designproces naar het bouwproces en als dat soepel verloopt geeft dat toch wel een meerwaarde.

Stylecapes

Om de stijl van de nieuwe website te pitchen bij de klant maak ik onwijs graag één of meerdere Stylescapes. Hiermee laat je de look and feel van het nieuwe brand alvast zien, maar kader je nog niets af. Wat vooral duidelijk moet worden voor de klant is de kleurstrategie, het type beeldmateriaal en verschillende design elementen die je kunt gebruiken op de website en op divers drukwerk. De klant kiest een favoriet, maar mag uiteraard ook mixen en matchen tot de optimale keuze er staat. Het grootste voordeel van deze methode is dat ik zeker weet dat ik met mijn klant op één lijn zit. Zo komen we minder snel voor verrassingen te staan tijdens het project. Bij het Delft Fringe Festival waren er uiteindelijk drie opties: een milde variant, een meer spicy variant en de extra spicy variant. De klant is uiteindelijk in het midden geïndigd:

Stuur me dan zeker eens een berichtje.