Leidsch Beleg.

Leidsch Beleg is dé broodjeszaak van Leiden en heeft maar één doel: de bezoeker honger laten krijgen. Tijdens mijn werkzaamheden bij Studio Projectie heb ik deze website mogen maken. De unieke stijl van deze WordPress website maakt het niet alleen een culinair, maar ook een digitaal hoogstandje.

Specs

5

Klant

Leidsch Beleg

5

Rol

Interaction Designer

5

Tool

WordPress

5

Projectdatum

2019

Het project

Wat begon als een stageproject van één van de stagiairs op de werkvloer, werd uiteindelijk mijn project. Daarmee was ik ontzettend bij, want de unieke stijl van Leidsch Beleg past helemaal bij mij. Ik ben begonnen met field research, want wie wil er nou niet een lekker broodje tijdens werktijd? Dit was niet alleen goed voor mijn humeur, maar ook echt waardevol voor het project. De zaak heeft namelijk zelf ook een unieke stijl en hun branding was al grotendeels gevormd. Deze stijl moest ik volledig in me opnemen en meenemen in het ontwerp van de website. Hieruit is de tekenachtige en vooral ruwe stijl ontstaan. Deze komt terug in borders, lettertypes en illustraties en past perfect bij het gevoel dat je krijgt als je bij hun komt lunchen.

Dat ik dit project heb mogen doen, is iets waar ik heel blij mee ben. De website is echt een beetje mijn kindje geworden en de klant was er ontzettend blij mee. En zoals de opdrachtgever zelf zei: ‘Van deze website krijg je nou echt honger!’. Missie geslaagd dus!

Custom made

Wat deze website echt uniek maakt zijn de vele handgemaakte elementen. Wanneer je werkt met WordPress en Divi heb je natuurlijk talloze standaard elementen, lettertypes en icoontjes. Dat gebruik ik het liefste zo min mogelijk en bij deze website heb ik het helemaal los gelaten. De ruwe borders en vlakovergangen maken de website wat meer ruw en vooral wat meer puur. Ook heb ik hun iconische Vespa scooter nagemaakt in dezelfde stijl.

De vertalingen van de real life winkel naar de website geven dit project echt een leuke UX touch. Net even wat meer out of the box denken en een branding digitaal tot leven wekken. Daarnaast vond ik het onwijs leuk om met Adobe Illustrator en Photoshop aan de gang te gaan om de unieke elementen te maken. Benieuwd naar alle andere elementen op de website? Zoek ze dan zelf! Of je kunt natuurlijk gewoon gelijk een broodje bestellen.

Stylecapes

Om de stijl van de nieuwe website te pitchen bij de klant maak ik onwijs graag één of meerdere Stylescapes. Hiermee laat je de look and feel van het nieuwe brand alvast zien, maar kader je nog niets af. Wat vooral duidelijk moet worden voor de klant is de kleurstrategie, het type beeldmateriaal en verschillende design elementen die je kunt gebruiken op de website en op divers drukwerk. De klant kiest een favoriet, maar mag uiteraard ook mixen en matchen tot de optimale keuze er staat. Het grootste voordeel van deze methode is dat ik zeker weet dat ik met mijn klant op één lijn zit. Zo komen we minder snel voor verrassingen te staan tijdens het project. Bij Leidsch Beleg was het uiteindelijk meteen duidelijk en was er maar één Stylescape nodig om het doel te bereiken:

Mist jouw team dé Interaction Designer die dit soort websites kan ontwerpen?

Stuur me dan zeker eens een berichtje.