Raamwerk

Tijdens mijn werkzaamheden bij Studio Projectie heb ik zowel gewerkt aan de wervingswebsite ‘Werken bij Raamwerk’ als de eigen website van Raamwerk zelf. De klant was namelijk zo enthousiast dat we na de wervingswebsite ook hun eigen website een opfrisbeurt mochten geven.

Specs

5

Klant

Raamwerk

5

Rol

IxD & UX Designer

5

Tool

WordPress

5

Projectdatum

2022

Het project

Het startte dus allemaal met de Werken bij-website van Raamwerk. Hierbij kwam een groot deel User Experience kijken omdat we te maken hadden met verschillende doelgroepen. Op basis van persona’s vanuit de klant heb ik gewerkt aan diverse customer journeys. Deze zijn de leidraad geworden voor het creëren van de rest van de website. Diverse mensen hebben namelijk diverse beweegredenen om bij Raamwerk te solliciteren en door die goed te scheiden op de website wilden we de sollicitanten effectief verhogen.

Twee in één

Na het succes van de Werken bij-website begonnen we met de hoofdwebsite van Raamwerk. Hierbij was het van belang dat we een nieuwe frisse stijl zouden neerzetten op basis van de Werken bij-website, maar ook dat we de website gebruiksvriendelijker zouden maken. Een groot deel hiervan komt uiteindelijk uit de nieuwe indeling van de informatie. Deze herstructurering bleek noodzakelijk voor de gebruikers om alles goed en snel te kunnen vinden. Ook hiervoor heb ik weer gebruik gemaakt van persona’s en customer journeys, gezien dit ook weer een complex verhaal was.

Stylecapes

Om de stijl van de nieuwe website te pitchen bij de klant maak ik onwijs graag één of meerdere Stylescapes. Hiermee laat je de look and feel van het nieuwe brand alvast zien, maar kader je nog niets af. Wat vooral duidelijk moet worden voor de klant is de kleurstrategie, het type beeldmateriaal en verschillende design elementen die je kunt gebruiken op de website en op divers drukwerk. De klant kiest een favoriet, maar mag uiteraard ook mixen en matchen tot de optimale keuze er staat. Het grootste voordeel van deze methode is dat ik zeker weet dat ik met mijn klant op één lijn zit. Zo komen we minder snel voor verrassingen te staan tijdens het project. Bij Raamwerk waren er uiteindelijk drie opties: een milde variant, een meer spicy variant en de extra spicy variant. De klant wilde uiteindelijk een combinatie van alle drie en dat is natuurlijk goed mogelijk. Omdat het een vrij groot project was, hebben we ervoor gekozen om een laatste variant op te leveren voordat we door gingen met de website:

Mist jouw team dé Interaction Designer die dit soort websites kan ontwerpen?

Stuur me dan zeker eens een berichtje.